• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Objectives/doelstellingen

Waar willen we heen, wat zijn de doelstellingen? Vanuit de situatie-analyse ga je zo specifiek mogelijk bepalen wat je doelstellingen zijn. 

Je bepaald zowel je bedrijfsdoelstellingen als de doelstellingen op het gebied van (online) marketing en zakelijke ontwikkeling. Om te voorkomen dat je hierop vastloopt kun je de volgende punten bepalen:

  1. Wat is je bedrijfsmissie en visie?
  2. Wat zijn je bedrijfsdoelstellingen?
  3. Wat zijn je doelstellingen op het gebied van marketing en business development? Formuleer hiervoor brede algemene doelstellingen die laten zien hoe je als bedrijf kunt profiteren van zowel de online als offline marketing communicatie mogelijkheden.
  4. Zorg voor specifieke SMART doelstellingen voor een duidelijke richting en commercieel eindresultaat.
  5. Wat zijn je KPI's – Key Performance Indicators.
  6. 5 S's Objectives:
  • Sell – Verkopen, omzet, donaties
  • Serve – Service bieden
  • Sizzle – Meerwaarde bieden, opvallen, merkervaring creëren
  • Speak – Communiceren, de dialoog aan gaan, de interactie opzoeken
  • Save – Besparen, kosten reductie

Bepaal je doelstellingen zo specifiek mogelijk en maak ze SMART:

S: Specifiek

Beschrijf precies, concreet en ondubbelzinnig wat je doel is. Om te voorkomen dat je te vaag blijft geef je antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Het moet dan gaan om een waarneembaar resultaat waaraan je een getal kunt koppelen.

M: Meetbaar

Hoe kun je weten of je doel bereikt is? Hoeveel ga je doen? Hoe kun je dat meten? Wat is er als het af is? De meetbaarheid maakt het geheel overzichtelijk en zorgt ervoor dat er een zichtbaar resultaat is.

A: Acceptabel 

Is er draagvlak voor? Wanneer je alleen voor jezelf een doel stelt, hoeft het alleen door jezelf geaccepteerd te worden. Maar wanneer je als leidinggevende doelen stelt moeten die ook door je medewerkers geaccepteerd worden anders is de kans groot dat het beoogde doel niet gehaald wordt of is de op het oog zijnde verandering niet van lange duur. Ook moeten je doelstellingen natuurlijk rekening houden met de wet.

De A wordt ook vaak vertaald in ambitieus, aanwijsbaar of activerend. Maar in mijn ogen moet een doelstelling als uitgangspositie al ambitieus zijn en maak je hem aanwijsbaar door hem meetbaar te maken in de vorigen stap. Wanneer je voldoende draagvlak creëert, bijvoorbeeld door je medewerkers te betrekken, zul je ze ook aanzetten tot actie om de doelen te bereiken en energie erin te stoppen.

R: Realistisch

Kan het? Is het haalbaar? Het plannen van de activiteiten moet gebaseerd zijn op de realiteit. Het heeft geen nut iets te plannen wat niet haalbaar is. Is het plan uitvoerbaar met aanvaardbare inspanningen? Zijn de resultaten die je wilt daadwerkelijk te bewerkstelligen door je medewerkers. Is er voldoende kennis, kunnen, capaciteit, middelen en bevoegdheid? Een té uitdagend doel zonder de juiste middelen werkt verlammend. Een zinvol en haalbaar doel werkt motiverend.

T: Tijdsgebonden

Wanneer ben je klaar? Er moet een duidelijke begin en eind tijd worden afgesproken. Vooral bij korte termijn doelstellingen moet afgesproken worden wanneer wat gedaan is. Bij langetermijndoelen is dit niet altijd mogelijk maar wel wenselijk.

smart

SLIM ≠ SMART

SMART is een middel, maak er dus geen doel van! Iedere doelstelling heeft randvoorwaarden nodig die zorgen voor een helder kader. Met SMART maak je een doel heel helder en uitvoerbaar waardoor de kans groter is dat er in de praktijk wat van terecht komt. Maar....... SMART mist vaak ambitie doordat het Acceptabel en Realistisch moet zijn. En Meetbare resultaten leiden vaak tot calculerend gedrag. Zorg er daarom voor dat het creatieve proces van doelen stellen en plannen maken niet stilgelegd wordt door tijdens het brainstormen al te denken aan smartdoelen. Ga niet gelijk SMART eisen stellen aan je doelstellingen.

En denk ook hieraan:

  • Bepaal wat de R uit de ROI is. Dit is vaak omzet of winst verhoging, maar online marketing kan meer dan alleen financiële resultaten hebben.
  • Zorg dat je online doelen overeenkomen met je bedrijfsdoelstellingen. Laat zien hoe ze aan elkaar gerelateerd zijn. Men zal dan meer in je strategie en doelstellingen geloven.
  • Zet een datum in je doel. Over "6 maanden" is concreet op het moment dat je je doelen definieert. Maar een maand later niet meer, dan is het een maand later dan je oorspronkelijke voornemen. 
  • Maak ook de cijfers concreet, niet 10% meer maar het daadwerkelijke bedrag.
  • Leg een doelstelling voor winst of omzet verhoging niet alleen bij de sales afdeling. Het is een integraal bedrijfsresultaat dat door heel de organisatie gedragen moet worden om het te kunnen halen.

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.