• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Situatie analyse

In de eerste SOSTAC stap maak je een analyse van je uitgangspositie en breng je je (online) markt in beeld. Waar sta je nu? Hoe is de situatie? Dit is nodig om een strategie te bepalen. Deze analyse mag in de latere stadia van SOSTAC aangepast worden. Bijvoorbeeld door nieuwe inzichten of meer informatie.

 A: Waar sta je nu

Om de actuele stand van zaken in kaart te brengen wordt er vaak gekeken naar omzet, markaandeel, groei, etc. Een aanvullende methode is het 5 S-model van Dave Chaffey zodat je deze ook weer kunt gebruiken bij het bepalen van je Objectives (doelstellingen) in stap 2 van SOSTAC. Je kunt ze dan tegen elkaar benchmarken, ook in de controle fase.

5 S's Objectives

  • Sell – Verkopen, omzet, donaties
  • Serve – Service bieden
  • Sizzle – Meerwaarde bieden, opvallen, merkervaring creëren
  • Speak – Communiceren, de dialoog aan gaan, de interactie opzoeken
  • Save – Besparen, kosten reductie

Daarnaast breng je je KPI's in beeld. KPI's zijn Key Performance Indicators of Kritieke Performance Indicatoren waarmee je de prestaties meet. Stel er 3 of 4 op om geen afbreuk te doen aan de focus. Denk hierbij aan gemiddelde bestelwaarde, open clicks van een nieuwsbrief, website bezoeken, etc. Hoe doe je het nu op die gebieden?

Stel jezelf ook vragen zoals:

  • Welk klanten segment bedienen we nu?
  • Is dit het meest effectieve of winstgevende segment van de markt?
  • Hoe zetten we de marketing mix nu in?
  • Welke communicatie kanalen gebruiken we nu?
  • Wat is onze reputatie?

B: je consument, klant of cliënt

Begin altijd met je doelgroep, hun kenmerken, gedrag, waar ze behoefte aan hebben en wat ze willen. Wie zijn het, waarom kopen ze jou producten en hoe? Hebben ze wel een PC? Koopt men vooral via mobiele apparaten?
Bepaal:

  1. De klantvraag. De eerste stap is een vraaganalyse waarbij we de marktvraag analyseren en bij een nieuw product kijken of er een vraag is, hoe groot de omvang van de potentiële markt is en hoe groot het marktaandeel is of zou kunnen zijn. Is er vraag naar je product of dienst? Welk probleem los je op? Wat is het voordeel voor je klant?
  2. Opties voor segmentering en targetting. Je past niet alleen traditionele segmentering toe, maar ook nieuwe micro-targets die online beschikbaar zijn. Lees hier de zes meest gebruikte segmentatie methode voor email.
  3. Welke kenmerken heeft je ideale consument? Het is handig om kenmerken samen te vatten in personages met een naam. Denk hierbij aan demografische gegevens, zoek- en productselectie gedrag.

C: de markt

Omschrijf de markt en richt je hierbij op behoeften en trends die omzet genereren. Wat zijn ze? Zijn deze voor jou bruikbaar, vult jouw product of dienst deze in? Welke niches zijn op dit moment binnen jouw branche de groeimarkt? En wat zijn de bewijzen hiervan?

D: de concurrentie

Benchmark je concurrenten ten opzichten van jouw consumenten personages en de marketing strategie die je hebt uitgezet, o.a de marketing mix. Voor je digitale tactieken zoals SEO en social media marketing is het van belang dat je de concurrentie op dit gebied ook meeneemt in je benchmark.

E: Intermediairs, beïnvloeders en potentiële partners

Onderzoek of je consumenten verschillende soorten media of publicaties gebruiken die hun beslissingen beïnvloeden. Zoals Google (SEA), nieuwssites, feeds (RSS), social media, vloggers en bloggers.

F: Bredere macro omgeving

Dit zijn de invloeden op marco niveau, het grote plaatje. Hier hoeft niet heel diep op ingegaan te worden maar beoordeel in hoeverre maatschappelijke, wettelijke en technische ontwikkelingen invloed hebben op jouw product of dienst in context tot je consument en concurrentie benchmark.

  • Maatschappelijk: hoe veranderd de houding van je consumenten?
  • Wettelijk: voldoen je online marketing activiteiten aan de privacy en online verkoop wetgeving?
  • Milieu en omgeving: is je aanpak ethisch en duurzaam?
  • Politiek: kun je voordeel halen uit overheidsfinancieringsregelingen?
  • Techniek: breng de laatste technologische ontwikkelingen in kaart.

G: Je eigen mogelijkheden

Wanneer je je markt (naar buiten) in kaart hebt gebracht kijk je naar je eigen mogelijkheden (naar binnen). Benchmark op dit punt je eigen mogelijkheden. Neem hierin ook weer je belangrijkste online marketing strategieën mee. Zoals e-mail marketing en SEO.

H: (Digitale) SWOT

Maak een SWOT analyse die de digitale kanalen, je online markt en analyses samenvat. En strategieën omschrijft om met je “Sterke punten” je “Kansen” te maximaliseren.

 

  Sterktes
 (Stengths)

 Zwaktes
 (Weaknesses)

  Kansen
 (Opportunities)
 SO strategie:
 Benut sterke punten om kansen te  maximaliseren.
 WO strategie 
 Neutraliseer je zwaktes door kansen te benutten. Dit zijn je
 toekomstige kansen en punten voor een toekomstige
 aanvalsstrategie. 

  Bedreigingen
 (Threats)

 ST strategie
 Gebruik je sterke punten om bedreigingen te minimaliseren.

 WT strategie
 Neutraliseer bedreigingen en zwaktes. Dit doe je door sterktes op te
 bouwen met een defensive strategie. 

 

Benchmark je mogelijkheden vergeleken met die van je concurrenten

Wat zijn je huidige online marketing capaciteiten ten opzichte van de concurrentie? Hiermee breng je goed in beeld hoe je huidige online marketing activiteiten het nu doen en hoe ze moeten verbeteren in de toekomst. Dit is de kern voor het toekennen van online budgetten aan digitale marketing en de rapportage van de resultaten. Ook als je marktleider bent!


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.