• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Online Adverteren: hoe doe je het wel

Veel MKB organisaties lopen met online lead generatie vast. De volgende drie punten zijn de grootste struikel blokken:

  • SEO: Je begrijpt de basis van Search Engine Optimalisatie en hebt een aantal optimalisatie punten doorgevoerd maar je bent er mee gestopt toen snel resultaat uitbleef.
  • PPC: Je hebt in het verleden een Google Adword account geopend, wat geld geïnvesteerd, gekeken hoe het verdween en bent ermee gestopt....
  • Social Media: Je hebt een social media account, bijvoorbeeld een Facebook pagina, omdat dat nu eenmaal van deze tijd is. Je hebt tijd gestopt in het plaatsen van berichten maar je hebt geen idee hoe je het verder aan moet pakken en je weet eigenlijk ook niet goed wat je ermee wilt bereiken.

Wat is Online advertising?

Online adverteren is elke vorm van adverteren op het internet. Er zijn verschillende vormen online advertenties zoals bijvoorbeeld op een website, via zoekmachine resultaten/advertenties (SEA), op social media of in een email.

“For a business not to advertise is like winking at a girl in the dark. You know what you are doing but no one else does.” –

by Stuart H. Britt

Online advertenties zijn relatief goedkoop en hebben een groot bereik. Maar het belangrijkste voordeel van online adverteren is dat je de resultaten kunt meten (bereik, succes, falen, etc). Daarnaast kun je het vergaand personaliseren voor je doelgroep of bijvoorbeeld een bepaalde regio.

Een nadeel is dat internet gebruikers overspoeld worden met berichten en hierdoor commerciële zaken, zoals advertenties, vaak negeren. Daarnaast zijn er behoorlijke budgetten nodig voor online advertenties.

Hoe pak je online adverteren aan?

Ik ga er in dit artikel even vanuit dat je een goed beeld hebt van je markt en weet wie je doelgroep is. Je hebt persona's opgesteld (SOSTAC) en je weet wat ze online doen. (jongeren op Instagram of ouderen die één keer per week hun email checken) En je kent hun behoeftes. Zonder deze informatie verlies je sowieso qua marketing.

Probeer zo veel mogelijk buiten de kaders te denken. Potentiële klanten kunnen specifiek naar jouw product of dienst zoeken via Google. En een PPC – advertentie kan iets goeds doen voor je omzet. Maar dat is niet de enige manier om ze te bereiken en slechts een klein percentage van je doelgroep zoekt naar wat jij op een bepaald moment verkoopt.

Adverteren op die online plek waar je klanten ook zijn is de sleutel tot succes in online advertisement. Staar je niet blind op online verkopen of leads, onthou dat je toch echt met mensen te maken hebt. Zoek uit wat ze online bezoeken, wat ze lezen, hoe ze dat doen, etc. Ontdek van welke social media platforms ze gebruik maken en ga op zoek naar branche specifieke forums en blogs. Maak reclame daar waar ze zijn.

Wanneer je een idee hebt over waar je kunt adverteren, of dit nu een branche website is of een social media platform, begin je met testen. Ook wanneer je gebruik gaat maken van affiliate marketing of een andere manier van adverteren, een test is de start. Neem contact op met de uitgever en stel een test op. Men wil lage termijn contracten aan gaan en dit is begrijpelijk maar jouw taak als marketeer is om het resultaat gericht te benaderen. De enige manier om giswerk uit de weg te gaan is door te testen. Bepaal hiervoor van te voren een budget.

Laat uw campagnes nooit cheques schrijven die uw website niet kan verzilveren. "- Avinash Kaushik

Zorg er bij het testen voor dat je split-test. Wanneer je bijvoorbeeld email nieuwsbrieven naar een adressen bestand stuurt, zet je verschillende ontwerpregels tegenover elkaar. Bij de volgende test gebruik je de ontwerp regel die het best presteerde om vervolgens tekst of afbeeldingen te wijzigingen in de inhoud van de email en bij een volgende test de landingspagina aan te passen. Zo krijg je een redelijk nauwkeurig beeld van wat een advertentie campagne gaat opbrengen als je hem inzet. Pas dan kun je gaan denken aan lange termijn contracten.

Testen is van cruciaal belang omdat het de mening uit het beslissingsproces haalt – Justin Cutroni (Google)

Geduld en een resultaatgerichte benadering met de focus op ROI en statistieken is alles wat nodig is om tot een goed resultaat te komen.

Nog een paar tips voor succes:

  • Zorg ervoor dat de landingspagina overeenkomt met de advertentie. Hoe meer dit van elkaar afwijkt, hoe hoger het bouncepercentage van de landingspagina. Zowel de content als de uitstraling moeten met elkaar overeenkomen.
  • De belangrijkste content en de call-to-action moeten boven de fold van de pagina staan. De fold is het bovenste gedeelte van de pagina en het gedeelte wat men meteen ziet waneer een bezoeker op de pagina komt. Een “sale” of “inschrijfbutton” zijn call-to-actions.
  • Zorg voor één “call-to-action. Meer leidt alleen maar af. En wanneer je meerdere opties geeft kiezen bezoekers misschien voor de minst gunstige qua ROI.
  • Schrijf onderwerp regels en alinea hoofden die een reactie aanwakkeren. Communiceer vanuit het voordeel van de klant. Probleem → Consequentie → oplossing
  • Verkoop je geen impuls aankoop maar een product of dienst waar klanten langer over nadenken en zich voor oriënteren? Zorg dan voor voor lead-informatie-formulieren. Bied iets van waarde (gratis rapport, e-boek, advies, etc) in ruil voor de contactgegevens. Minimaal het email adres. Hoe minder informatie je vraagt, hoe makkelijker men het formulier invult. Zorg voor een goede follow up van de ingevulde informatie!

Online adverteren kan een waardevol acquisitie middel zijn maar komt letterlijk met een hoog prijskaartje. Online advertenties zorgen voor een korte boost in website bezoekers of aankopen, maak er daarom niet je belangrijkste strategie van. Combineer het altijd met lange termijn strategieën zoals content marketing, SEO, een goed product en klantenservice, etc.

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.