• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Social media marketing in 6 stappen

Uit onderzoek blijkt dat de hersengebieden die het beloningssysteem (dopaminesysteem) vormen oplichten als mensen hun gedachten en gevoelens aan andere communiceren. (Onderzoek Harvard ) Met o.a. hersenscans is aangetoond dat het delen van informatie over jezelf met andere intrinsiek lonend is. En op welke virtuele plek kan dat? 24 uur per dag, zeven dagen per week, altijd?

Social Media en het geluksgevoel

Social Media stimuleert het geluksgevoel, ik laat in het midden of dit het verstandigste middel is. Maar hierdoor zijn platforms met gebruikers gegenereerde content enorm populair. Deze online gemeenschappen hebben een grote invloed op de mening en het koopgedrag van mensen en beïnvloeden de keuzes van (potentiële) klanten. Wanneer je als bedrijf niet deelneemt aan deze online conversatie zet je jezelf buiten spel.

Zonder een doordachte social media strategie, met doelstellingen en KPI's, ben je met hagel aan het schieten en dat is zonde van je tijd en geld. Elke handeling of actie die je op social media doet moet een onderdeel zijn van een overkoepelende social media strategie.

Elke post, reactie, opmerking of like moet ontstaan vanuit een strategisch plan dat gericht is op het behalen van je zakelijke doelstellingen. Dit hoeft niet altijd omzet of winst te zijn. Het kunnen ook doelstellingen zijn zoals imago versterken, naamsbekendheid vergroten of je online profileren als expert. Veel organisaties worstelen met wat ze nu op welk kanaal kunnen delen, maar als je investeert in een goede social media strategie, vloeit wat je waar deelt hier automatisch uit voort.

Lees in dit artikel wat een social media marketingplan inhoud en welke zes stappen ik maak om een goed en gedegen plan op te stellen. 

Wat is een social media marketing plan?

Een social media marketingplan is een samenvatting van alles wat je van plan bent te gaan doen en wilt bereiken voor je organisatie met het middel social media. (Want "ook" aan social media “mee doen” is naar mijn mening geen doel op zich.) Het plan behelst waar je nu staat op social media gebied, waar je wilt komen en hoe en met welke middelen je dat gaat doen. Hoe specifieker, hoe effectiever de implementatie zal zijn. Maar...hou het wel bondig en bereikbaar. Het plan bepaald je acties maar is ook de lat waarlangs je je resultaten legt en bepaald of iets een succes is geweest of niet. Een opzet voor falen door onbereikbare doelen is niet effectief.

Stap 1: Stel social media marketing doelen en doelstellingen op

Zonder doelstellingen kun je geen resultaat meten of je ROI aantonen. De doelstellingen van een social media marketing plan moeten in lijn zijn met de marketing strategie zodat de uitkomsten de bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Wanneer je social media doelstellingen in lijn zijn met de bedrijfsdoelen is de kans op meer budget groter.

Je hebt in de strategie fase van SOSTAC de doelgroep beschreven, en zo niet dan doe je dat nu in deze eerste stap. Daarnaast bepaal je welke statistieken je gaat gebruiken om de resultaten te meten en op welke manier. (zie Control) Kijk hier niet alleen naar populariteitsdoelstellingen zoals retweets en likes maar ook naar leads en verwijzingen. Maak je doelen S.M.A.R.T.

S.M.A.R.T.

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Zorg voor minimaal drie doelen, omschrijf hoe het bereikte doel eruit zal zien en hoe je dit gaat meten.

Stap 2: Social media onderzoek 

Stap 1 en 2 overlappen elkaar hier en daar want voordat je een social media marketingplan opstelt onderzoek eerst je waar je nu staat als organisatie op dit gebied en wat de resultaten zijn. Doe dit ook voor je belangrijkste concurrenten en benchmark de bevindingen van het onderzoek.

Zorg voor overzicht

Maak een overzicht van welke social media kanalen nu ingezet worden, wie ze onderhoud en controleert, met welke frequentie en welke doelstellingen ze hebben. Werk dit overzicht regelmatig bij, zeker als de social strategie groter en complexer word hou je op deze manier het overzicht. Inventariseer welke kanalen moeten worden geupdate, aangemaakt of juist moeten worden verwijderd. Meld frauduleuze of nep kanalen zodat potentiële klanten alleen verbinding maken met accounts die door jou worden beheerd.

Kijk naar je doelgroepbeschrijving of persona's en bepaal welke kanalen het effectiefst zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Het is beter enkele kanalen heel effectief in te zetten dat ineffectief op alle kanalen aanwezig te zijn. Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Maakt mijn doelgroep of klant gebruik van dit kanaal
  2. Zo ja, op welke manier gebruiken ze dat kanaal/platform

Formulier een missie verklaring voor de juiste focus

Om er voor te zorgen dat je de juiste focus hebt op een social media kanaal kijk je naar de demografische gegevens en statistieken en bepaal je per platform de missie. Je bepaald voor elk profiel het doel en hoe dit past binnen je social media strategie en doelstellingen. Elk profiel dient zijn eigen doel. Zo geef je social media inzet het juiste rendement en voorkom je dat profielen geen aandacht krijgen en dezelfde content over alle profielen wordt verdeeld waardoor het snel als spam ervaren wordt. Elk kanaal dient zijn eigen unieke doel.

Bijvoorbeeld: 

  • Wij gebruiken Snapchat om contact te leggen met jongere prospect's door de luchtige kant van ons bedrijf te laten zien.
  • Wij gebruiken Facebook advertising gericht op een specifieke doelgroep om meer verkoop te genereren.
  • Wij gebruiken LinkedIn om ons bedrijf als autoriteit te profileren en zo ons professionele netwerk uit te breiden.
  • Wij gebruiken Instagram om de bedrijfscultuur te promoten en delen, en dragen daarmee bij aan werving en selectie personeelstevredenheid.

Heb je je kanalen bepaald dan is het goed om ook na te denken over op welke manier, dus met welke “tone of voice” en in welke huisstijl, je wilt communiceren.

Stap 3: Creëer of verbeter de sociale media-accounts

De netwerken die het beste passen bij je social media strategie ga je opbouwen of verbeteren met de focus vanuit je doelgroep en je doelstellingen. Je profielen optimaliseren voor SEO kan je website bezoeken verhogen. Je content krijgt een groter bereik dankzij cross-promotie op je verschillende social media accounts. Je social media profiel moet volledig ingevuld zijn en afbeeldingen en andere content moeten geoptimaliseerd zijn voor het betreffende platform. Elk social media platform heeft zijn eigen publiek en daarmee ook een eigen benadering.

“Social media is a contact sport.” - Margaret Molloy

Stap 4: social media inspiratie

Zoek online (social listening) naar vermeldingen van je merk, concurrenten, product en andere ideeën of thema's die relevant zijn voor jouw branche. Analyseer deze informatie en kijk wat je er mee kunt. Laten concurrenten onderwerpen liggen, praten je klanten vaak over bepaalde problemen en zou jij deze kunnen oplossen? Hoe delen je klanten en prospects informatie? Wat delen ze? Met welke hastags, etc? En hoe kun je hier op inspelen?

Kijk ook naar de internationale giganten of marktleiders binnen je branche of vakgebied. Niet dat je ze na moet doen maar ze kunnen je ideeën geven met hun, vaak inspirerende, cases. Volg ze en zoek online of ze advies of inzichten met betrekking tot hun social media strategie delen.

Stap 5: Content marketingplan en een content kalender

Online marketing staat of valt bij goede content. Je volgende stap is daarom het uitzetten van een strategie voor het maken en beheren van content, en het opstellen van een content kalender.

Vragen die je beantwoord zijn:

  • Wat voor soort content ga je delen?
  • Wie is je doelgroep voor de verschillende type content
  • Hoe vaak ga je content plaatsen en delen?
  • Wie gaat de content creëren?
  • Hoe ga je het promoten?

Context

Een veel gebruikte uitspraak is “content is king” maar daar moet aan toegevoegd worden “context is God”. Wat je op welk kanaal deelt, op welke manier en hoe je het promoot, is net zo belangrijk als wat je deelt.

Je doelgroep op social media is in de eerste plaats niet geïnteresseerd in wat je hebt te zeggen. Mensen zullen altijd proberen commercie uit de weg te gaan. Je moet er dus voor zorgen dat je weet waar men in geïnteresseerd is, content hierover creëren die interessanter is dan Netflix en dit delen in de juiste context voor het betreffende platform.

Content kalender

Met je content kalender plan je wanneer je wat deelt, op welk kanaal en met welk bericht. Ik maak zelf altijd een content kalender in Excel en voeg er ook andere online activiteiten aan toe. Zoals de email nieuwsbrief, blog, vlog, etc. Zorg ervoor dat belangrijke data en branche evenementen die je kunt gebruiken in je communicatie erin staan en maak gebruik van software zoals Hootsuite zodat je weken tegelijkertijd kunt inplannen en je veel tijd bespaart. Tijd die je kunt gebruiken voor online conversatie en klanten service bijvoorbeeld.

“Build it, and they will come” only works in the movies. Social Media is a “build it, nurture it, engage them and they may come and stay.” – Seth Godin

In je content kalender staat wanneer je een afbeelding, video, link naar een artikel, etc deelt. Je content moet gericht zijn op die missie die je voor het betreffende kanaal hebt. Dus wanneer het je missie is om leads te genereren via LinkedIn, zorg er dan ook voor dat je content hierop gericht is. (inhoudelijk nog steeds interessanter dan Netflix natuurlijk) Je kunt per kanaal een content verdeling opstellen.

Bijvoorbeeld:

  • 50% is een artikel waarmee je je als autoriteit profileert
  • 25% bestaat uit content van andere kanalen
  • 20% van de content ondersteund de bedrijfsdoelen (verkopen, inschrijvingen, leads, informatie aanvragen, etc)
  • 5% gaat over bedrijfscultuur en daaraan gerelateerde zaken (HR, personeelswerving, etc)

 

Overige manieren van verdeling kunnen zijn:

80-20 regel

  • 80% van de items moeten informeren, entertainen of onderwijzen
  • 20% van de items is gericht op sales en promotie

 

De een derde regel:

  • een derden van je berichten promoot je bedrijf en is gericht op verkoop
  • een derden van je berichten moeten informeren, entertainen of onderwijzen
  • een derden van je berichten bestaat uit interactie, zoals reageren op berichten en klanten service

Stap 6: Test, evalueer en stuur bij

Bouw zo vaak en zo veel mogelijk een testmogelijkheid in bij al je berichten. Bijvoorbeeld via:

  • Volg het aantal klikken dat een bericht krijgt via een verkorte URL
  • Verzamel via Google analytics hoeveel pagina bezoeken er via social media binnen komen.
  • Maak gebruik van de software Hootsuit (mijn huidige favoriet) en de analyse mogelijkheden van dit platform

Registreer en analyseer je successen en je mislukkingen en stuur bij. Je social media marketing plan zou regelmatig gewijzigd moeten worden om doeltreffend te worden en te blijven. Wanneer je je doelen bereikt wil je nieuwe bepalen. Wanneer er nieuwe platforms verschijnen moet je onderzoeken of je daar ook op aanwezig moet zijn. Wanneer je organisatie groter wordt wil je misschien op een andere manier, per branche of regio, online aanwezig zijn. Kortom, pas je strategie regelmatig aan, aan de hand van je resultaten en nieuwe uitdagingen.

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.