• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SEO stappenplan

SEO is een lange termijn strategie die zelden onmiddellijk resultaat heeft. Dat zoekmachine optimalisatie belangrijk is begrijpen de meeste bedrijven inmiddels wel. Maar hoe men er een praktische invulling aan geeft is voor veel mensen nog steeds onduidelijk. Daarom beschrijf ik hier in zeven stappen hoe je SEO voor jouw bedrijf in de praktijk brengt.

Stap 1: Maak een lijst met Keywords (zoekwoorden)

Zoekwoorden zijn de kern van SEO en maken of breken de zoekmachine optimalisatie strategie. Stel een lijst samen van zoekwoorden die associëren met jouw product of dienst. Type deze woorden in de Google Adwords Zoekwoordenplanner. Google toont dat verschillende zoekwoord variaties, kies degene die relevant zijn voor jouw bedrijf. Kijk naar zoekvolumes en de competitie om een lijst op te stellen van 10-15 zoekwoorden waarmee je hoog zou willen scoren in de zoekmachines. Vervolgens rangschik je deze lijst op basis van prioriteit of relevantie voor je bedrijf.

Je zoekwoordenlijst is geen statische document. Wanneer er de mogelijkheid en ruimte voor is raad ik aan deze lijst elk kwartaal te bekijken en updaten. Dit zorgt ervoor dat je alert blijft op waar men naar zoekt en op de hoogte blijft van de markt- en branche trends.

Stap 2: Bouw je website vanuit een SEO perspectief

Het kost uren aan kostbare tijd en inzet om een website, die niet is gebouwd volgens de SEO spelregels, aan te passen. Wanneer je een nieuwe website lanceert ontwerp deze dan van het begin af aan om hoog te scoren in de natuurlijke zoekresultaten met je belangrijkste Keywords.

Structuur

Structureer de website aan de hand van de voor jou relevante zoekwoorden. Of een website goed kan ranken of niet, ligt voor een groot gedeelte aan de structuur van een website. Om effectief te kunnen rangschikken op de voor jou relevante zoekwoorden moet de website dusdanig gestructureerd zijn dat elke pagina zich richt op een eigen reeks, nauw met elkaar verwante, zoekwoorden. Dit betekend dat je de structuur van je website moet onderverdelen in categorieën waarbij elke categorie gericht is op een ander zoekwoord, onderverdeeld in secundaire zoekwoorden.

Content

Zorg ervoor dat elke pagina goede SEO geoptimaliseerde content heeft. Content of inhoud is één van de belangrijkste factoren om een website te laten ranken in de natuurlijke zoekresultaten. Voor je aan elke andere SEO optimalisatie techniek begint is het belangrijk ervoor te zorgen dat de website de bezoekers aanspreekt en helpt. Uit onderzoek blijkt dat langere pagina's met meer dan 2000 woorden en gedetailleerde inhoud beter scoren dat korte pagina's met weinig content. Het kost meer tijd en moeite om goede content te creëren maar dit verdient zich terug door een betere ranking en een groter aantal links naar de pagina.

Verwerk je zoekwoorden in de content maar overdrijf niet om twee redenen. Teksten zijn niet meer goed en makkelijk leesbaar voor je bezoekers en Google's algoritme is tegenwoordig slim genoeg te detecteren wanneer een pagina volgepompt is met zoekwoorden. Met als gevolg een benadeling in je ranking.

Zet je zoekwoorden strategisch in de tekst en gebruik je belangrijkste zoekwoorden voor de H1 en H2 tags, de alt beschrijving voor afbeeldingen, title tags, etc. Denk ook aan long tail zoekwoord combinaties voor zinnen en headers.
Nog een extra puntje is voor de title tag, deze wordt getoond in de zoekresultaten. Laat dit daarom geen opsomming van zoekwoorden zijn. Start de titel met het belangrijkste zoekwoord gevolgd door belangrijke informatie, zoals wat bezoekers kunnen verwachten op je website.

Meta beschrijvingen

De metabeschrijving is een kort stukje informatie dat getoond wordt onder de titel en de URL van de website in de zoekresultaten. Een goede beschrijving heeft geen invloed op je ranking, maar wel op je klik ratio (CTR/Click Through Rate). Een goede meta beschrijving kan internetters aanzetten om op jouw link te klikken, in plaats op die van een concurrent, wat het totale aantal van je zoekimpressie verhoogd. Richt je dus in de meta beschrijving op het overhalen van prospects om op je link te klikken.

Stap 3: Maak landingspagina's

Maak website pagina's speciaal gericht op de voor jou belangrijke zoekwoorden. Meerdere pagina's die op verschillende manieren gericht zijn op één specifiek zoekwoord of zin is voor de SEO beter dan één pagina die meerdere onderwerpen slecht behandeld.

Bekijk je zoekwoordenlijst en bepaal hoeveel verschillende pagina's er nodig zijn. Om het voor je doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken je te vinden via de zoekmachines maak je verschillende pagina's voor je producten, aanbiedingen en locaties. De inhoud van elke pagina moet relevant zijn voor klanten en prospect's. Let hierbij ook op usabilty en accessibility voor een goede gebruikerservaring.

Stel een lijst op van de webpagina's die je wilt maken op volgorde van prioriteit. Maak een planning en een plan van aanpak om die pagina's te creëren. Denk aan tekst schrijven, afbeeldingen maken, webdevelopment, etc. Breng regelmatig een nieuwe pagina online en verbeter de bestaande pagina's terwijl je de zoekwoorden in de gaten blijft houden en optimaliseren. Hou je zoekwoordenlijst up to date en kijk hierbij naar welke pagina's je zullen helpen je bedrijfsdoelstellingen te halen, deze hebben de prioriteit.

Stap 4: Deel je kennis, ga bloggen/artikelen schrijven

Met elk nieuw artikel of blog voeg je nieuwe content toe aan je website waarmee je kans maakt te scoren in de zoekmachine. Daarnaast is bloggen een goede manier om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Veel bezoekers betekend voor Google dat je populair en dus relevant bent. Zorg er dus voor dat je minimaal 1 keer per week een blog publiceert. En onthoud dat je schrijft voor mensen, niet voor het algoritme van de zoekmachine. Schrijf over onderwerpen die interessant zijn voor je doelgroep, gebruik relevante zoekwoorden in je teksten en ze zullen je automatisch via Google vinden.

Niet relevante inhoud zorgt voor een lage autoriteit, en dus lage vindbaarheid binnen de zoekmachines.

Stap 5: Link building

De eerste stappen gingen over on-site SEO. Link-building is een off-website SEO tactiek en een belangrijke factor voor je ranking. Investeer tijd in het brainstormen en uitdenken van manieren waarop je links naar je website toe kunt krijgen. Begin klein, kijk naar bedrijven in je eigen regio die misschien naar je willen linken, deel je blogs op social media, overweeg andere blogs te benaderen als gast blogger. Bouw het langzaam op. Denk hierbij ook aan het schrijven van blogs die inhaken op actuele nieuwsfeiten of markt/branche evenementen. Op die manier maak je kans een link te krijgen vanaf een andere branche site of blogger binnen je markt.

Stap 6: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO

Marketing is een continu veranderend landschap. Op het gebied van online marketing, en dus ook SEO, zijn er veel veranderingen. Zonder tijd te investeren in de laatste ontwikkelingen, trends op het gebied van SEO en de beste aanpak op dit moment loop je al snel achter. Terwijl nieuwe ontwikkelingen en veranderingen een grote impact op je website en daarmee je omzet kunnen hebben. Je SEO strategie moet regelmatig bijgewerkt worden en inspelen op de laatste veranderingen. Er zijn verschillende online bronnen die de moeite waard zijn regelmatig te checken zodat op de hoogte blijft:

Stap 7: Volg en meet je SEO succes

SEO kost veel tijd en moeite. Wat heb je aan deze investering zonder te weten wat het resultaat ervan is. Wanneer je dit niet meet is het net of het allemaal geen nut heeft en zal de motivatie en investering snel afnemen. En dat is jammer, want SEO op de juiste manier ingezet leidt wel degelijk tot resultaat.

Stel daarom een schema op waarin je je SEO resultaten bijhoud. Maak een dashboard in Excel of Google Analytics met een aantal factoren om bij te houden voor een maandelijkse rapportage. Kijk bijvoorbeeld hoeveel website bezoekers er via de onbetaalde zoekresultaten op de website komen. Hou bij hoeveel geïndexeerde pagina's, ROI, backlinks, etc je hebt. Wat je ranking is en met welke zoekwoorden men op je pagina komt. Hiermee vergroot je je succes en kun je kansen herkennen.

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.