• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie (SEM) of Search Engine Optimisation (SEO) is een proces dat bestaat uit activiteiten en aanpassingen om zo hoog mogelijk te eindigen in de onbetaalde zoekresultaten van de zoekmachines. Ook wel gratis, organische, redactionele of natuurlijke zoekresultaten genoemd.

Zoekmachines hebben twee belangrijke functies:

  • Het internet doorzoeken (crawlen) en er een index van opbouwen
  • Gebruikers van zoekmachine voorzien van informatie (websites, video's, pdf's, etc.) waarvan zij hebben bepaald dat ze het meest relevant zijn voor de zoeker.

Zoekmachines zijn eigenlijk “antwoordmachines”. Wanneer iemand een zoekopdracht intypt doorzoekt de zoekmachine de miljarden bestanden in de databases over heel de wereld. En doet vervolgens twee dingen:

  1. Het laat alleen die resultaten zien die relevant of nuttig zijn voor de zoekopdracht
  2. Het rangschikt de resultaten naar populariteit van de websites die de informatie bieden.

Met zoekmachine optimalisatie probeer je zowel de relevantie als de populariteit te beïnvloedende.

Hoe wordt deze relevantie en populariteit bepaald?

Google stelt de klanttevredenheid van de gebruikers met de zoekresultaten centraal. In de begin dagen werd er vooral gekeken naar het gebruik van de juiste woorden op een website maar tegenwoordig zijn er honderden factoren die de relevantie bepalen. Zoekmachines gaan ervan uit dat wanneer een pagina, website of document populair is, hij waardevolle informatie bevat. De populariteit en relevantie worden niet handmatig bepaald maar door geprogrammeerde wiskundige vergelijkingen (algoritmen) om het kaf van het koren te scheiden (relevantie) en vervolgens het koren te rangschikken naar kwaliteit (populariteit). Deze algoritmen bestaan uit honderden variabelen oftewel “ranking factors”.

SEO is je inleven in je doelgroep

Google adviseert om je website en pagina in eerste instantie vooral voor de gebruiker te maken en niet voor de zoekmachines. Probeer niet te misleiden door de zoekmachines andere inhoud aan te bieden dan je bezoeker. De zoekmachines zelf geven veel SEO advies maar in de afgelopen jaren hebben marketeers ook methode ontdekt om een betere positie te bereiken in de zoekmachines.

Hoe gaat men om met zoekmachines

Een van de belangrijkste elementen van SEO is je doelgroep. Zodra je begrijpt waar je doelgroep naar op zoek is kun je ze effectief bereiken. Bouw voor je doelgroep, niet voor zoekmachines.

Er zijn drie algemene type zoekopdrachten (queries):

  • Te doen - transactionele zoekopdrachten: Ik wil iets doen, zoals een vakantie boeken of naar muziek luisteren
  • Te weten – informatieve vragen: zoals de naam van iets of een goed restaurant.
  • Gaan naar – navigatie vragen: een specifieke plaats op het internet zoals een Facebook of de homepage van een organisatie.

De vraag die je centraal moet stellen is; zijn bezoekers tevreden als ze via de zoekresultaten op je pagina komen? De primaire verantwoordelijkheid van een zoekmachine is relevante informatie geven. Weet dus waar je doelgroep naar op zoek is en zorg ervoor dat ze dit vinden op jouw website.

Een belangrijk onderdeel van SEO is de website toegankelijk te maken voor zowel de bezoekers als de zoekmachines. Ondanks dat zoekmachines steeds slimmer zijn geworden kunnen ze een online pagina niet op dezelfde manier beoordelen als een mens. Met SEO help je de zoekmachines erachter te komen waar je pagina over gaat en op welke manier het relevant is.

Content marketing

De zoekmachines hebben geen formules om de kwaliteit van de inhoud van je website te bepalen. Zoektechnologie vertrouwt hiervoor op statistieken van relevantie en belangrijkheid. En ze creëren deze statistieken door te monitoren wat mensen doen: wat ze bekijken, waarop ze reageren en waarnaar ze linken.

Zorg dus voor een website die SEO technisch goed gebouwd is, ken je klant en beantwoord zijn of haar vragen met de content. Hoe? Lees daarvoor het SEO stappenplan

Leestip: SEO stappenplan

 

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.