• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Marketing en Communicatie
  • Marketing en Communicatie

E-mail Marketing in 6 stappen

E-mail marketing is je klanten bereiken via elektronische post, de e-mail. Het doel van e-mail marketing is je directe doelgroep bereiken, mensen die al geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst ook wanneer ze nog nooit van jouw organisatie gehoord hebben. Het is een manier om je potentiële klanten te bereiken tegen relatief lage kosten vergeleken met andere media uitingen zoals adverteren.

De reden waarom deze manier van communiceren erg effectief, is omdat mensen een binnengekomen e-mail nog steeds als persoonlijk ervaren. Veel spam wordt tegenwoordig afgevangen met filters en in tegenstelling tot social media, waar we vaak overweldigd worden door de hoeveelheid informatie, is onze inbox vaak nog een plek van afzondering waar we berichten ontvangen waarvoor we zelf hebben gekozen. En dat willen we zo houden. We zijn steeds kieskeuriger geworden over waar we ons voor inschrijven en waar we ons e-mail adres voor opgeven. Webbased mail zoals gmail filtert automatisch nieuwsbrieven en andere commerciële mail uit de inbox en zet ze in een aparte box. Je komt dus niet zomaar onder de aandacht van je doelgroep.

De voordelen van e-mail marketing, zoals een hoge meetbare ROI en het grote bereik, wegen ruimschoots op tegen de nadelen. Met de onderstaande zes stappen pak je het op de juiste manier aan:

Stap 1: Krijg toestemming

Het is in Nederland wettelijk verplicht toestemming te vragen voor het verzenden van een e-mail nieuwsbrief. De box mag ook niet al aangevinkt zijn. Je klanten moeten actief aangeven je informatie te willen. Vaak zie ik nog dat bedrijven en organisaties het ontvangen van een nieuwsbrief al aangevinkt hebben maar wil je e-mail marketing effectief inzetten dan is de enige manier toestemming krijgen.

Niemand kijkt naar ongevraagde (spam) e-mails. Er zijn verschillende manieren om aan iemands mail adres te komen en ze vallen altijd onder één van de volgende 3 categorieën:

1: Vragen  

Dit is de netste manier en de favoriet van website bezoekers. Door het aanbieden van relevantie informatie via een nieuwsbrief, kortingen, promoties, ebooks, freebees, etc in ruil voor het e-mail adres leg je de beslissing bij je prospect. Je valt ze dan niet “lastig” en raken niet geïrriteerd. Dit is de eerste stap naar een relatie met je potentiële klant die uitgaat van vertrouwen en respect.

2: Misleiden

Met het verkrijgen van klantinformatie via misleiding, strijk je mensen tegen de haren in. Je geeft je prospect dan niet het idee te maken te hebben met een transparant en eerlijk bedrijf. Denk aan het aanvinken van het nieuwsbrief vakje, email adressen vergaren vanuit commentaar secties, inschrijfformulieren, polls of quizzen, etc. Als je dit doet en vervolgens zorgt voor waanzinnige content kun je er nog mee weg komen. Maar dit soort prospects worden vaak geen loyale klanten.

3: Forceren

Een actie die verloopt of alleen voor leden is, zijn de meest gebruikte manier om klanten ertoe te zetten zich aan te melden of in te schrijven. Deze tactiek kan werken als je je betrouwbaarheid en waarde al bewezen hebt. Ook kan een wedstrijd een effectief middel zijn om e-mail adressen te vergaren als de prijs die er te winnen valt maar waardevol genoeg is.

vrageb misleid forc

Maak duidelijk waarom men zich moet inschrijven

Het is belangrijk te beseffen dat je mensen moet vertellen waarom ze je hun e-mail adres geven. Geef ze een goede reden. Zorg ervoor dat ze denken dat ze de inhoud van je nieuwsbrief nodig hebben. Om een goed beeld te krijgen van waarom men zich zou inschrijven voor een nieuwsbrief ga je bij jezelf na waarom jij je zou inschrijven. Jij kent je branche het beste. Vaak gaat het om één van de volgende drie redenen:

  • Men wil op de hoogte blijven van je blog/vlog/etc. Men vind de inhoud echt goed.
  • Een gratis download – meestal een e-boek of een whitepaper. Let op, de inhoud moet echt van meerwaarde zijn anders doe je afbreuk aan je imago
  • Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, branche nieuws, nieuwe releases, etc.

Kijk naar je eigen inbox en de nieuwsbrieven waarop jij zelf bent ingeschreven, wat was voor jou de reden om je in te schrijven?

Stap 2: Hou contact en maak de verwachting waar

Dus....je hebt het e-mail adres. Wat nu? Nu ga je de verwachtingen van je inschrijvers managen. Dit houd in dat je een uitvoerbaar e-mail marketingplan formuleert. Men heeft een bepaalde verwachting wanneer men zich inschrijft en jij moet er voor zorgen dat je hier aan voldoet. Met het versturen van een follow-up mail naar nieuwe inschrijvers zet je gelijk een goed beeld neer. Dit is een goede gelegenheid om de klant of prospect te bedanken, om jezelf voor te stellen en alvast content aan te bieden (bijvoorbeeld de populairste artikelen) en hoe vaak men de nieuwsbrief kan verwachten. Bijna alle e-mail software biedt de mogelijkheid een autoresponder in te stellen, maak hier gebruik van!

Wanneer je één mail per week beloofd jaag je potentiële klanten op de kast door elke dag of twee keer per week een mail te sturen. En andersom werkt dit op dezelfde manier. Wanneer je beloofd wekelijks te mailen en je doet het maandelijks kom je niet betrouwbaar over.

Stap 3: Stuur een geweldige nieuwsbrief

Er zijn veel verschillende soorten mail die je kunt verzenden maar consistentie is een goede start. Content van een hoge kwaliteit is het belangrijkste element van online marketing en dus ook van je nieuwsbrief. Men heeft je toestemming gegeven informatie te mailen. Ga dus geen verkooppraatje houden! Als bedrijf sta je natuurlijk voor 100% achter de kwaliteit van je product of dienst maar die mening hoeft niet door iedereen gedeeld te worden. En als je altijd iets van je abonnees vraagt in plaats van geeft, zullen ze zich snel uitschrijven of je e-mails gaan negeren.

Mensen schrijven zich niet in op je nieuwsbrief omdat ze denken dat dit in jouw voordeel is. Wanneer ze je e-mails openen, willen ze iets van je krijgen. Je deelt daarom iets met ze wat van nut is, goede informatie of een whitepaper. Onderaan de streep gaat het erom dat je je verkooppraatjes tot een minimum beperk.

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. 

Zorg ervoor dat men je mail goed te lezen is

Wat is het nut van alle tijd en energie die je stopt in geweldig e-mail marketing en e-mail nieuwsbrieven als niemand ze kan lezen? Je wilt dat mensen je mail kunnen lezen, altijd, overal, ongeacht het device of apparaat waarmee ze je e-mail openen. Dat betekend o.a.:

  • Optimaliseer je e-mail voor smartphones
  • Vermijd een muur van tekst. Gebruik opsommingstekens, sub-koppen en korte paragrafen.
  • Gebruik simpele HTML en tekst opmaak. Veel foto's en video's worden niet correct weergegeven en kunnen gemarkeerd worden als spam.
  • Zorg ervoor dat links er uitzien als links

Nadat je je nieuwsbrief voor de honderdste keer hebt gelezen, lees je het zoals jij het bedoelt en niet zoals het werkelijk over komt op de lezer. En je eigen fouten zie je allang niet meer. Laat daarom altijd iemand anders de links controleren en de tekst doorlezen op hoe hij overkomt en op schrijffouten. 

Stap 4: Creëer een geautomatiseerd proces

De meeste aanbieders van software voor e-mail nieuwsbrieven bieden de mogelijkheid om geautomatiseerd nieuwsbrieven te verzenden naar inschrijvers. Denk na over waarom iemand zich inschrijft en zorg ervoor dat hij deze informatie ontvangt. Zet een aantal e-mails klaar die periodiek verzonden worden naar een nieuwe inschrijver zodat ze de interessantste en belangrijkste informatie ontvangen.

Stap 4: segmentatie

Na verloop van tijd wil je de inschrijvers van specifieke informatie voorzien. Bijvoorbeeld wanneer men in de nieuwsbrief op de link naar een artikel heeft geklikt over een probleem wil je hem aanvullende informatie mailen over op welke manier jouw product of dienst dit probleem voor hem kan oplossen. Segmentatie op basis van de informatie die je over je inschrijvers hebt is een goede manier om doelgerichter te gaan communiceren met artikelen en diensten die relevant en interessant zijn voor die persoon. Je kunt kijken naar gedrag, het klikken op bepaalde artikelen maar ook op basis van:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Geografie
  • Soort organisatie
  • Branche
  • Functie
  • Niveau binnen het beslissingsproces

Lees hier meer over e-mail segmentatie

Stap 6: analyseer het resultaat

Het analyseren van je resultaat is belangrijk om te bepalen of je werk rendabel is. De meeste software voor e-mail marketing hebben vaak een analyse van de resultaten die interessant zijn. Dit vul je aan met Google Analitics. Er zijn drie cijfers waar je altijd naar moet kijken:

Open rate:

Het open rate percentage, hoe vaak men je e-mail opend, zegt iets over de relatie die je hebt opgebouwd. Dit percentage varieert per branche. Mailchimp bijvoorbeeld laat het branche gemiddelde zien. Over het algemeen is een open rate van 20% een goed resultaat voor een e-mail marketing campagne. En lage open rate betekend dat mensen je e-mails negeren en je ontzettend hard moet werken aan je e-mail marketing. Bekijk je mails, content, ontwerp regels en ga testen, testen en nog eens testen. Investeer in goede content, doe een onderzoek onder je inschrijvers en ga na wat mensen ervan weerhoud je mail je openen.

Click through rate (CTR)

Wanneer je CTR laag is kan dit een aantal dingen betekenen. Je berichten kunnen gewoonweg niet interessant genoeg zijn of niet gericht op de doelgroep. Of je bent gewoon niet duidelijk in wat je wilt dat de lezer doet. Kijk bij een laag CTR heel goed naar je content.

Uitschrijvers

Wanneer je meer uitschrijvers dan inschrijvers hebt, heb je een probleem. Je hebt dan serieus werk te doen dat begint bij achterhalen van wanneer men zich uitschrijft. Schrijven ze uit na een bepaalde auto-responder mail? Pas deze aan. Schrijven ze uit na bepaalde commerciële uitingen, pas de manier waarop je dit communiceert aan. Vertrekken ze op een bepaald punt in het verkoopproces, kijk naar de call-to-actions en of de inhoud van de e-mail goed overeenkomt met de boodschap op de landingspagina.

Maak uitschrijven makkelijk. Dit moet wettelijk zo maar het is beter wanneer men zich uitschrijft dan gemarkeerd te worden als spam door een moeilijk te vinden manier om uit te schrijven. Als je eenmaal gemarkeerd bent als spam is er geen weg meer terug naar de inbox en dalen je afleverpercentages omdat je steeds vaker gemarkeerd wordt als spam.

Start met e-mail marketing

E-mail marketing is een belangrijk onderdeel van je verkoop proces. Ga dus die e-mail adressen verzamelen en maak het een onderdeel van je communicatie. Zorg ervoor dat het niet direct in de spam box terecht komt, en als het in de inbox beland dat het dan ook de moeite waard is om te lezen!

 


© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.