• 06-51055466
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Actie en Controle

Je gaat nu de tactieken implementeren, je gaat je plan uitvoeren, realiseren....hoe je het ook wilt noemen, je gaat het doen!

Om dit zo makkelijk mogelijk te maken stel je een schema op en wordt elk onderdeel van de strategie en tactiek op een operationele manier uitgewerkt. Wie wat doet ,wanneer en waarmee. Wordt de uitvoering gedaan door eigen personeel of huur je een extern bureau in? Welke systemen en processen zijn er nodig? Door de voorbereidende fases hiervoor heb je het meeste hiervoor al op papier staan en vloeit de rest automatisch voort uit de voorgaande fases. 

Control:

Hoe zorg je ervoor dat je weet dat je je doelstellingen gaat halen? In plaats van te wachten tot het einde van het project zorg je voor periodieke meet punten. Daarmee monitor je wat wel werkt en wat niet. Dit geeft je de mogelijkheid aanpassingen te maken en bij te sturen zodat je de doelstellingen haalt. Bepaal van te voren de frequentie en manier van rapporteren en het rapportage proces. Wie rapporteert aan wie en wat gebeurd er met de feedback.

In deze face kijk je onder andere naar hoe je de volgende punten meet: 

  • 5 S's?

Sell – Verkopen, omzet, donaties

Serve – Service bieden

Sizzle – Meerwaarde bieden, opvallen, merkervaring creëren

Speak – Communiceren, de dialoog aan gaan, de interactie opzoeken

Save – Besparen, kosten reductie

  • KPI's
  • Web Analytics
  • Usability
  • Klanttevredenheid
  • Profiel van je website bezoekers

Vraagstukken waar je naar gaat kijken zijn onder andere:

  • Budget voor media, content creatie, investeringen in platforms, rapportage system en software, etc.
  • Het tijdschema
  • Hoe ga je je data organiseren? Richt dashboards in waarmee je analyses overzichtelijk weergeeft en naast je strategisch plan legt. Overweeg ook een KPI dashboard overzicht te maken.
  • Kijk op welke manier je je KPI's (Key Performace Indicators) relateerd aan je doelstellingen. Soms is een KPI een doelstelling. Bijvoorbeeld wekelijkse of maandelijkse website bezoekers via de zoekmachine, pagina traffic, open rate clicks van de email nieuwsbrief, etc. Website bezoekers zijn een goede vroege indicatie voor het behalen van je online verkoop doelstellingen.
  • De cijfers via een rapportage systeem in Excel inzichtelijk maken is vaak al voldoende. Maar overweg ook professionele software of het laten inrichten van Google Analytics door een professional.
  • Hoe zorg je ervoor dat je doelstellingen kunt vergelijken met je resultaten.
  • Dagelijks kijken naar de resultaten van de zoekwoorden is niet werkbaar, maar wanneer je wijzigingen hebt gemaakt aan de website zijn de bounce percentages na de verandering wel op korte termijn van belang.

© 2020 Nadine van Tilburg. All Rights Reserved.